تاریخ کهن کره ,اس ام اس های جدید,عاشقانه,...

این وبلاگ توسط مجید نویسنده مطالب تاریخی مدیریت میشود

تاریخ کهن کره ,اس ام اس های جدید,عاشقانه,...

این وبلاگ توسط مجید نویسنده مطالب تاریخی مدیریت میشود

کره ایها تاریخ زیر رو برای خودشون قائل هستند

1 ) دوران ما قبل تاریخ!! که خودش 2 تا سلسله داشته که بهشون اشاره نمیکنم!

2 ) Gojoseon (چوسون باستانی ) که تا حالا تو سریال جومونگ اسمشو زیاد شنیدید ... (کشوری که ژنرال هه موسو می خواست آواره هاشو نجات بده و دوباره ایحیائش کنه ) یه امپراطوری فوق العاده قدرتمند , پیشرفته و بزرگ که سرنوشتش در شروع قسمت اول سریال توسط راوی داستان بیان شد :

« در سال 108 قبل از میلاد، چوسون قدیم در تلاش برای گسترش امپراطوریش در سرتاسر جزیره هان-بان و دشت لیائو-دونگ، درگیر جنگ با سواره نظام قدرتمند کشورِ هان شد. بعد از جنگ یک ساله چوسون قدیم نابود گشت. بعد از آن کشورِ هان منطقه های ناک-رانگ، جین-بیون، لیم-دون و هیون-تو را در سرزمین چوسون قدیم برپا کرد. سردمداران این 4 منطقه از افراد ستیزگر و ظالم بودند. به سبب ظلم و ستم کشورِ هان، ساکنان چوسون قدیم مهاجرت کردند و به سوی مناطق دیگر رهسپار گشتند، بدین ترتیب بیشتر آنان به آوارگان بدون مقصد تبدیل شدند. با افزایش ظلم و ستم کشورِ هان، مهاجران چوسون قدیم جنبش مقاومت خود را آغاز کردند، که در رأس همه آنها هه مو-سو بود. »
لازم به ذکره که این امپراطوری بزرگ تا قبل از نابود شدن توسط چینی ها 2225 سال تداوم داشته ( از سال 2333 پیش از میلاد تا سال 108 پیش از میلاد )
3 ) Proto-Three Kingdoms ( سه پادشاهی نخستین ) : در حال حاضر داستان سریال جومونگ در این مقطع تاریخی دنبال میشه!

این دوران تا سال 57 پیش از میلاد ادامه پیدا میکنه!به این دوران Several States Period هم میگن! چون کشور چوسون باستان از هم پاشیده شده بود ! چهار تا منطقه بزرگش ( همونطوری که در نقل قول بالا اشاره شد ) دست کشور هان افتاده بوده و بقیه مناطق هم به صورت کشورها و قبیله های مختلف پراکنده بودند! مهمترین اونها عبارت بودند از

1 ) Buyeo / بویو ( همون کشوری که الان جومونگ شاه زادشه! )

2 ) Samhan که شامل سه منطقه میشده : Ma, Byeon, Jin این سه منطقه تحت اسامی Mahan, Jinhan, Byeonhan با هم متحد میشن!

اگه دقت کنید آخر اسم همه اونها han ( هان ) وجود داره! فک میکنید معنی این اسامی چی باشه ؟؟

Sam در کره ای به معنی سه (three) است ... و هان در کره ای به معانی بزرگ (great ) و رهبر (leader ) به کار میره ... این کلمه در واقع همون khan (خان ) ه , که هم در ایران و هم توی کشورهای آسیای میانه برای رهبرهاشون استفاده می کردند! ( مثل چنگیز خان که در سریال افسانه عقابها با واژه "دا - خان" خطاب میشه!)


لازم به توضیحه که هیچ ارتباطی بین این هان و امپراطوری هان (Chinese Han Dynasty) وجود نداره!

4)
Three Kingdoms / دوران سه پادشاهی کره
: از سال 57 پیش از میلاد شروع میشه و تا سال 668 پس از میلاد ادامه پیدا میکنه!

پادشاهی اصلی همون گوگوریو ( Goguryeo ) بوده ...

Baekje و Silla (شیلا) هم دو تای دیگه بودند ... ابتدا پادشاهی شیلا , از هم پیمانی قبایل موجود در Jinhan در سال 57 پیش از میلاد بنیانگذاری شد بعد در کنار اونا پادشاهی گوگوریو در سال 37 پیش از میلاد و بعد از اون هم پادشاهی Baekje از بخشهای مربوط به Mahan ابتدایی در سال 18 پیش از میلاد تاسیس شد ...این کشورها ( سه پادشاهی) کاملا با هم دوست و هم پیمان بودند... بعد ها کشور گایا (Gaya) هم که از بخشهای مربوط به Byeonhan ابتدایی تاسیس شده بود به جمعشون اضافه میشه!


5 ) دوران بخشهای شمالی-جنوبی :که شامل شیلای متحد ( Unified Silla) , بالهی ( Balhae) و بقایای سه پادشاهی کره میشده! ( این اسامی رو در سریال امپراطور دریا شنیدید- این سریال مربوط به اون دورانه! )

این دوران تقریبا تا سال 935 بعد از میلاد ادامه مسیح پیدا میکنه تا اینکه جنگ با Khitan ها بوجود میاد بعد از اون هم مغولها حمله میکنند و ...

6 ) Goryeo Dynasty ( از سال 918 تا سال 1392 پس از میلاد )

7 ) Joseon Dynasty ( از سال 1392 تا 1897 ) سلسله چوسون : که داستان جواهری در قصر هم در این محدوده تاریخی رخ داده!

دورانهای بعدی هم شامل حمله های ژاپنی ها (و فرانسوی ها), امپراطوری کره , حکومت ژاپنی ها و جدایی دو کره میشه!

====

در دوران چهارم ( یعنی دوران سه پادشاهی کره ) گوگوریو تبدیل به یه کشور بزرگ و قدرتمند میشه که تقریبا بیشتر چین رو هم میگیره ... در نتیجه چینی ها اونو جزوی از تاریخ خودشون میدونن و بعضا ادعا میکنن که این سلسله چینیه! در کل بیان تاریخیه چینی ها ممکنه تا حدودی با کره ایها متفاوت باشه!


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد